Minister Galant geeft startschot voor herziening Wegcode.
Zoals aangekondigd naar aanleiding van de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid start de modernisering van de Wegcode via een consultatieronde met de Gewesten, Justitie en Politie. Twee mogelijkheden bieden zich ter discussie aan om de werkmethode te bepalen.
De eerste mogelijkheid zou erin bestaan uit te gaan van het werk dat sinds 2005 door de Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid en de FOD Mobiliteit en Vervoer is uitgevoerd. Dit omvangrijk werk (de “nul-versie” genoemd) leidde tot een diepgaande herziening van de structuur van de huidige Wegcode en tot een herformulering van talrijke artikelen die stilaan onbegrijpelijk waren geworden. Kiezen voor die mogelijkheid zou een volledig herschrijven van de Wegcode mogelijk maken, maar zou tevens een wijziging noodzaken van alle teksten die naar het koninklijk besluit van 1975 verwijzen en van de computerprogramma's van Justitie en Binnenlandse Zaken met betrekking tot de sancties die op dit ogenblik gerelateerd zijn aan de artikelen uit de Wegcode.
De andere mogelijkheid zou erin bestaan uit te gaan van de bestaande tekst (uit 1975) en de artikelen in overweging te nemen die in de nul-versie geherformuleerd werden. De al te conflictuele artikelen zouden tussen haakjes kunnen worden geplaatst, de discrepanties zouden weggewerkt worden en de nieuwe zaken die aangevraagd worden door de Gewesten, de politie of nog de vertegenwoordigers van de weggebruikers zouden eveneens kunnen worden ingevoerd. Kiezen voor deze meer realistische mogelijkheid zou het mogelijk maken de tekst te moderniseren zonder aan de structuur van de Wegcode te raken.
De niet-institutionele stakeholders (verbonden, vertegenwoordigers van weggebruikers, enzovoort) zullen eveneens geraadpleegd worden in het kader van de denkoefening.
Na afloop van dit herschrijfwerk zal, op het einde van het proces, een gevulgariseerde versie samen met een website ter beschikking worden gesteld van het grote publiek, dat zich zo zal kunnen vertrouwd maken met de nieuwe Wegcode.
"Het ligt in mijn bedoeling om dit werk, dat al te lang bezig is, te finaliseren. De eerste vergaderingen dateren van meer dan 10 jaar. De wegbeheerders en de weggebruikers willen dat er een hedendaagse versie van de Wegcode komt. Ik ben er zeker van dat alle partners constructief zullen samenwerken” aldus minister Galant.