Persbericht

Minister Bellot tevreden met aankoop technische ondersteuning door Belgocontrol

Zoals Minister François Bellot aangaf tijdens de vergadering met de buurtbewoners op 28 juni en de vergadering met de burgemeesters op 29 juni, heeft hij Belgocontrol gevraagd een performante tool aan te schaffen om de banenkeuzes te helpen bepalen in functie van de aanwijzingen van het Preferential Runway System, van de windrichtingen en van de windkracht zoals dat bepaald is in de verschillende instructies en normen.

De vraag over de naleving van de regels door Belgocontrol wordt al langer gesteld. De mogelijkheid om van de regel af te wijken mag dan wel bestaan, maar uiteraard mag dit enkel in bepaalde omstandigheden gebeuren die op hun beurt door regels worden bepaald. De veiligheid geldt daarbij steeds als prioriteit.

Belgocontrol, de beheerder van het Belgische luchtruim, heeft aangekondigd gebruik te zullen maken van het RAAS-systeem (Runway Allocation Advisory System), een hulpmiddel dat ondersteuning zal bieden bij het nemen van de beslissingen inzake de baankeuze op Brussels Airport.  Bovendien heeft Belgocontrol beloofd alle gegevens van het systeem te publiceren. 

“Concreet verwerkt het systeem alle beschikbare informatie die over de baankeuze helpt beslissen. Want met betrekking tot de keuze van de banen voor het opstijgen en het landen is er niet alleen de regel maar ook het respect voor die regel” benadrukt Minister Bellot.

Daarnaast herinnert de Minister eraan dat dit niet de enige geïnvesteerde oplossing is die moet bijdragen tot de naleving van de regels. Zo had hij reeds in juni de aankoop op tafel gelegd van een radar om de hoogtewinden te meten (de SIDAR), maar ook van de 'AMAN / XMAN'-tool waarmee Belgocontrol op de termijnen en de opbouw van de aankomstsequenties zal kunnen anticiperen voor elke luchthaven. Zo zal iedere piloot zijn of haar vlucht vanaf het vertrek kunnen organiseren op basis van de informatie met betrekking tot de aankomst en dit in real time. Er zal bijvoorbeeld in het geval van voorziene vertraging bij aankomst gevlogen kunnen worden aan een lagere snelheid tijdens het traject zodat men geen rondjes hoeft te maken terwijl het vliegtuig op toelating tot landen wacht.

François Bellot: "Belgocontrol zal binnenkort gebruik maken van het in juni gevraagde hulpmiddel. Ik blijf ijveren voor het vinden van een evenwichtige oplossing en herhaal in dat verband dat de verbetering van de dagelijkse situatie voor de buurtbewoners het moet hebben van vele positieve acties zoals deze die vandaag werd aangekondigd.”