Minister BELLOT maakt de weg vrij voor innovatie op het gebied van de autonome voertuigen
In het kader van een globale visie inzake mobiliteit vormen de intelligente vervoersystemen (ITS) één van de drie sleutelelementen voor een modern mobiliteitsbeleid, naast de verbetering van het spoorwegaanbod en daaraan gekoppeld een optimaal beheer van de vraag op het vlak van vervoer. Op voorstel van Minister Bellot heeft de federale regering vandaag de "Code of Practice" ter omkadering van de proefritten met autonome voertuigen in België, goedgekeurd. De tekst werd opgesteld in overleg met de Gewesten, met de technologiebedrijven en met de autoconstructeurs die mogelijks die proefritten zullen uitvoeren.
Binnen een langetermijnvisie inzake mobiliteit die op een intermodale en multimodale strategie berust, dient men oplossingen uit te werken die veeleer gericht zijn op het begrip "mobiliteit als dienstverlening". Het autonome en geconnecteerde voertuig, dat door een gebruiker gereserveerd kan worden via een applicatie of door verscheidene gebruikers gedeeld kan worden op basis van gelijkaardige verplaatsingen, vormt een bijkomende troef ter bevordering van deze vorm van mobiliteit, in combinatie met kwaliteitsvolle privé- en openbare vervoersdiensten.
De "Code of Practice"moet ervoor zorgen dat het organiseren van proefritten met dergelijke voertuigen op de openbare weg gemakkelijker verloopt. In de code worden de voorwaarden bepaald waaraan de proefritten moeten voldoen om de risico's voor de overige gebruikers minimaal te houden. De voorwaarden houden prioritair verband met drie bestanddelen, namelijk de openbare infrastructuur, de testvoertuigen, alsook de testrijder en testploeg.
De tekst heeft een dubbel doel: het bieden van hulp aan de organisatoren van proefritten en het garanderen van de veiligheid voor iedereen vermits die proefritten in een openbare ruimte plaatsvinden. Daarbovenop wordt evenwel ook de weg naar nieuwe vooruitzichten geopend en wordt de aantrekkelijkheid van België als testterrein bevestigd.
Minister Bellot: "De tekst overstijgt het bepalen van de goede praktijken voor het organiseren van proefritten met autonome voertuigen; de wil is om ons naar de toekomst te richten en om, op concrete wijze en vanaf vandaag, de mobiliteit van morgen voor te bereiden. We moeten op grond van tests aantonen dat de technologieën die in de voertuigen ingebed worden, in combinatie met satellietlokalisatie en een aangepaste infrastructuur, voor een duidelijke verhoging van de verkeersveiligheid zorgen, tot een vlotter verkeer bijdragen en, onder meer dank zij beter beheerste voertuigversnellingen en -afremmingen, de CO2-uitstoot verminderen. Die tests zullen eveneens bijdragen tot de "mentale shift" naar een nieuwe aanpak voor de mobiliteitskeuzes."