Persbericht

Gezamenlijke persmededeling van ministers Bellot en De Backer: de retributies voor de pleziervaart worden verlaagd

Gezamenlijke persmededeling van ministers Bellot en De Backer: de retributies voor de pleziervaart worden verlaagd

Een week voor de start van de Belgian Boatshow kondigen ministers De Backer en Bellot een verlaging aan van de tarieven voor het aanvragen van registratiebrieven en handelsplaten.

Twee jaar geleden werd de nieuwe wet op de pleziervaart gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Om de sector de kans te geven zich aan deze nieuwe regels aan te passen werden een reeks overgangsmaatregelen voorzien, zo ook de overgang naar de unieke registratiebrief die de vlaggenbrieven op zee en de immatriculatiedocumenten op de binnenwateren vervangt. Door de aanvraagprocedure te vereenvoudigen en volledig te digitaliseren kunnen nu extra kosten bespaard worden.   Het aantal aanvragen zal bovendien verminderen doordat de nieuwe wet een band met België vereist om een pleziervaartuig onder Belgische vlag te kunnen inschrijven, waardoor zowel het aantal buitenlandse – vaak dubieuze – aanvragen als de werklast verminderd worden. Die veranderingen zorgen ervoor dat de retributie, die voorheen vastgelegd was op 150 euro, zal dalen naar 30 euro voor de kleine zeilboten en naar 50 euro voor de overige vaartuigen. De nieuwe tarieven zullen in voege treden op 1 april 2020.

Ook voor de handelaars in pleziervaartuigen is er goed nieuws. Zij kunnen vanaf 1 maart 2020 handelaarsplaten aanvragen voor proefvaarten of demonstratievaarten. De prijs voor deze handelaarsplaat is vergelijkbaar met wat in de automobielsector gangbaar is: 150 euro per plaat, 75 euro voor een verlenging. Handelaarsplaten zijn een nieuw gegeven in de pleziervaartsector. Zij bieden een oplossing voor de problemen waarmee handelaars in het verleden geconfronteerd werden. Ook hier zullen de aanvragen elektronisch verlopen. Om misbruiken te voorkomen zullen inspecties op het terrein uitgevoerd worden.

Philippe De Backer: "Door de herziening van de pleziervaartwetgeving werd oude versnipperde wetgeving vervangen door eenvoudige en duidelijke regels, makkelijk toepasbaar voor de pleziervaarder, beter handhaafbaar voor de inspectiediensten. Door de doorgevoerde administratieve vereenvoudiging en bijkomende digitalisering zijn de werkelijke kosten lager uitvallen dan de geraamde kosten; dan is het niet meer dan logisch dat ook de pleziervaarder hier de vruchten van plukt."

François Bellot: "Meer en meer Belgen hebben een pleziervaartuig, waarmee ze ontspannende momenten kunnen beleven met familie of vrienden, zowel op zee als op onze binnenwateren en onze meren. Om de financiële toegankelijkheid van die vrijetijdsbesteding nog te verbeteren, komt het erop aan de administratieve kosten die daarmee gepaard gaan, zo laag mogelijk te houden. Dit geldt trouwens ook voor de beroepslui uit de sector: zij moeten kunnen genieten van gunstige tarieven om gebruik te maken van de mogelijkheden inzake commerciële inschrijving die hen voortaan worden geboden dankzij de nieuwe regelgeving van de jongste jaren. De aangekondigde prijsverlagingen, onder meer mogelijk gemaakt door de digitalisering, zijn dus uitstekend nieuws voor de Belgische pleziervaartsector en de verdere groei ervan!"

Bart Van Hooreweghe, voorzitter van Wind en Watersport Vlaanderen (WWSV):

"De nieuwe pleziervaartwet wil de veiligheid op het water verhogen, wat een goede zaak is. De concrete tenuitvoerlegging ervan veroorzaakt echter een reeks bijkomen kosten voor clubs en sportbeoefenaars. De door minister Philippe De Backer ingevoerde verlaging van de inschrijvingskosten vormt dan ook een belangrijke positieve correctie."