De Federale Regering geeft groen licht voor het nieuwe NMBS-transportplan : een verhoging van het aanbod met 5% !
Minister van Mobiliteit François Bellot kreeg deze morgen groen licht van de Ministerraad voor het nieuwe transportplan van de NMBS dat in december in werking zal treden. Centraal staat de verhoging van het aanbod met maar liefst 5 procent.
Dit Transportplan is het resultaat van overleg en inspraak uit verschillende hoeken: de reizigersorganisaties, de gewestelijke transportmaatschappijen en de lokale overheden hebben hun zeg kunnen doen tijdens roadshows die doorgingen in de lente van 2016 en van 2017. De Minister had hier nadrukkelijk om gevraagd en is dan ook tevreden. Het is de eerste keer in de geschiedenis van de NMBS dat er een dergelijk overleg is georganiseerd met de verschillende stakeholders, in het bijzonder met de gewestelijke transportmaatschappijen.
In december 2016 werden al de eerste grote aanpassingen aan het transportplan 2014 uitgevoerd. Dankzij de indienststelling van de tunnel Schuman‑Josaphat werden dan al 72 nieuwe treinen ingelegd rond Brussel en Antwerpen:
· de uitbreiding van de S-lijnen rond Brussel (562.800 jaarlijkse nieuwe treinkm);
· en “Slim naar Antwerpen” (38.300 jaarlijkse nieuwe treinkm).
De kerndoelstellingen van het nieuwe, vandaag goedgekeurde vervoersplan december 2017 zijn de volgende:
· Het verhogen van de bedieningsfrequentie in functie van de vraag: zo wordt het totale treinaanbod verhoogt met maar liefst 5 procent;
· Het verhogen van het aanbod, zowel in de stedelijke als de meer rurale gebieden alsook de uitwerking van het ANGELIC project (aanbod rond de steden Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi);
· Het verhogen van de commerciële snelheid: de commerciële snelheid wordt met 3% verhoogd op de 100 belangrijkste rechtstreeks verbonden IC-koppels oorsprong-bestemming;
· Het verbeteren van de aansluitingen en ontwikkelen van knooppunten. Dit geeft concreet uitvoering aan één van de prioritaire beleidsdoelstellingen van de Minister, namelijk het promoten van intermodaliteit.
· De verbetering van de stiptheid voortzetten ondanks de vermindering van de rittijden (robuustheid).
“Het transportplan voor december 2017 moet gezien worden als een nieuw evenwicht dat in zijn geheel beter afgestemd is op de verplaatsingsbehoeften” stelt Minister Bellot. “Een groter aanbod van snellere en stiptere treinen langs intermodale knooppunten, dat is de kern van mijn spoorbeleid. Dit is mogelijk dankzij de beslissingen die werden genomen, in het bijzonder de verhoging van de interne productiviteit”
De Ministerraad besliste nog om de gevolgen van het nieuwe transportplan meteen te evalueren met het oog op het volgende transportplan van 2020. “Door voortdurende monitoring en evaluatie gaan we kunnen blijven inzetten op het verhogen van de stiptheid en van het comfort voor onze reizigers” aldus nog een tevreden Minister Bellot.