Persbericht

Steunmaatregelen aan het gecombineerd en het verspreid vervoer voor de periode 2017-2020

Het fedederal parlement heeft gisteren unaniem ingestemd met het wetsotnwerp tot verlenging van de steunmaatregelen aan het gecombineerd en het verspreid vervoer voor de periode 2017-2020. 

Dit wetsontwerp beoogt de bestendiging van het daadkrachtige beleid ter ondersteuning van het binnenlands goederenvervoer per spoor, dat sinds 2005 bedreigd is. Door het vervoer per spoor te bevorderen, kan het met minder vrachtwagens op de weg, hetgeen dus gunstig is voor het milieu.  Minister Bellot had een evaluatie laten uitvoeren van de efficiëntie van de subsidieregeling zoals die tot en met 2016 bestond en heeft nu de subsies voor het gecombineerd en verspreid vervoer dus voor een looptijd van 4 jaar verlengd.

“In tegenstelling tot de vorige jaren waarbij het systeem jaar na jaar werd verlengd kiezen we nu voor een rechtszekerheidskader voor de ondernemingen die van deze subsidies gebruik maken voor het gecombineerd en verspreid vervoer”, motiveert Minister Bellot zijn beslissing. Minister Bellot komt daarmee tegemoet aan de vraag van de sector.

De subsidie geeft bedrijven die hun goederen via het spoor vervoeren een duwtje in de rug.

Minister Bellot gelooft erg in het intermodaal ontsluiten van onze zee- en rivierhavens. Hij wil een voluntaristisch beleid voeren voor het vervoer van goederen, door ook rekening te houden met een aantal evoluties die medebepalend zullen zijn voor het toekomstig goederenvervoer per spoor in België. De uitdaging is om een modal shift te bewerkstellingen door het creëren van gemengde trafieken (d.w.z. treinen met zowel wagens afkomstig uit het verspreid vervoer als wagens geladen met containers).

"De financiële ondersteuning zal er onrechtstreeks toe bijdragen dat de vorming van gemengde internationale lange afstandstreinen vanuit de Antwerpse haven wordt gestimuleerd en tezelfdertijd kan méér dan vandaag, de kaart worden getrokken van treinen die omwille van hun af te leggen afstand het potentieel hebben om financieel zelfbedruipend te zijn. Het verheugt mij dat de tekst gisteren unaniem werd goedgekeurd door het federaal parlement."

Deze steun draagt bij tot het realiseren van de doelstellingen van de Cop 21 zeker nu het goederentransport jaar na jaar blijft stijgen.