Geluidsoverlast Brussels Airport
Naar aanleiding van de persconferentie van de verenigingen van buurtbewoners van de luchthaven Brussel-Nationaal, wil federaal minister van Mobiliteit François Bellot één en ander verduidelijken.
Hij deelt de vaststelling van de verenigingen dat dit probleem het leven van de buurtbewoners van de luchthaven sedert 40 jaar ‘vergiftigt’. Mocht er een mirakeloplossing bestaan, dan zou die al lang gevonden zijn.
Dit probleem van de geluidsoverlast zaait verdeeldheid op alle niveaus.
Zowel de politiek als de werkgevers en de vakbonden, maar ook de verenigingen van buurtbewoners zijn inderdaad sinds jaren verdeeld.
Minister Bellot handelt sedert zijn aantreden uit de bezorgdheid om alle actoren samen te brengen VOOR het vinden van een evenwichtige en billijke oplossing, maar niet door ze TEGEN elkaar op te zetten, iets wat de sinds het jaar 2000 opgestelde plannen altijd hebben gedaan. "Bewijs daarvan is de ontmoeting die we op 28 juni 2016 hebben gehad op mijn Kabinet met alle verenigingen, met name: Actie Noordrand, Alliantie Regio Leuven, AQUILON et environs, Bruxelles Air Libre, Coeur Europe, EPURE, Hart van Huldenberg, Leuven Rechtdoor, Pas Question, Piste01 Ça Suffit, Solidair Tervuren, Sterrebeek 2000, UBCNA, Wake-Up Krainem – AWACS.
Het weze herhaald dat ik de eerste ben sinds lang die dergelijk initiatief heeft genomen om alle verenigingen bijeen te brengen op een vergadering. Mijn Kabinet heeft ook tal van verenigingen ontmoet die hiertoe een verzoek hadden gedaan."
Betreffende de kritiek van de verenigingen over de methode, over de samenstelling en de thema's van de werkgroepen en over de actoren die permanent of punctueel rond de tafel zullen zitten, is het zo dat dit alles uitdrukkelijk werd beslist door de drie Gewesten en de federale overheid. In tegenstelling tot wat in hun communicatie wordt beweerd door de buurtbewonersverenigingen is er bijgevolg geen sprake van een "Bellot-methode".
"Als men het daarentegen over mijn methode heeft, dan is die oplossingsgericht op basis van overleg."
Om VOOR een oplossing te werken, heeft minister Bellot van het begin af gepleit voor een breed overleg MET alle stakeholders. Hiermee wordt volledig gebroken met wat in het verleden werd gedaan.
Het belangenconflict tussen het Vlaams Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest leidt ertoe dat er volgens een ander schema moet worden gewerkt, met name in werkgroepen, maar dit betekent niet dat de overlegmethode zal vergeten worden om naar een structurele oplossing te streven.
Wel integendeel. Het werkgroepenschema is bedoeld om de werkzaamheden te voeden die moeten plaatsvinden in het kader van het overleg met de buurtbewoners, de operatoren, de luchthavenuitbater, de vakbonden, de werkgevers en alle betrokken politieke actoren.
Van de voorstellen van de verenigingen neemt de Minister goede nota. Ze stemmen overeen met wat door sommigen werd voorgelegd naar aanleiding van de contacten die het Kabinet Mobiliteit heeft. Dit maakt deel uit van de elementen die het Kabinet meegenomen heeft in zijn reflectie.
Eén van de vragen die gesteld worden gaat erom te weten wie, in de voorgestelde logica, bereid is om meer overvlogen te worden vanaf 7 uur 's morgens.
Tot slot verbaast het Kabinet zich erover dat de oprichting van een onafhankelijke autoriteit verworpen wordt, terwijl dat een Europese verplichting is. Overal waar die ingesteld werd, is telkens de meerwaarde ervan gebleken.
Concluderend heeft minister François Bellot oor naar de voorstellen en betreurt hij de valse beweringen en de persoonlijke aanvallen die laten uitschijnen dat de methode die door de verenigingen wordt omschreven de zijne is terwijl ze het resultaat is van vergaderingen met alle deelentiteiten en de federale overheid.
Hij bevestigt dat zijn methode op overleg berust, dat er verder wordt gewerkt en dat elke categorie van belanghebbenden zal worden betrokken bij de opbouw van de structurele en billijke oplossing.